excel_egyszeruen_szerzo

Nagy Gábor

Üdvözlök mindenkit az Excel egyszerűen oldalán. Először is engedjétek meg, hogy tegeződjünk. Sokat gondolkodtam, hogy mi lenne a helyes, de úgy gondolom, hogy könnyebb lesz párbeszédet kezdeményezni és tanácsokat adni, ha közvetlenebb kapcsolatot alakítunk ki. Ha valakit ezzel mégis megsértenék, akkor bocsánat érte.

Nagy Gábor vagyok, jelenleg egy multinacionális cégnél dolgozom mint termelés vezető, de már több mint tíz éve dolgozom vezetői beosztásban, és napi szinten használom az excelt. Sőt, ahol nem kellett, még ott is bevezettem a napi feladatok közé, és jelentősen leegyszerűsítettem a dolgomat ezzel.

Honnan is jött az ötlet…

Egyszer réges-régen egy messzi galaxisban… Na jó, azért annyira nem régen, az egyik kolléganő elment egy excel tanfolyamra több mint negyven ezer forintért, hogy többet tudjon meg erről a táblázatkezelőről, és hatékonyabb legyen a mindennapi munkája során. Izgatottan vártam, hogy legyen vége az 1 hónapos tanfolyamnak, mikor is megkértem, hogy mondja már el nagy vonalakban a tanult anyagot. Hátha tanulok valami jót én is, ugye ismerjük a mondást, a jó pap is holtig tanul. Sajnos olyan dolgot nem tudott mondani, ami hasznos lett volna a munkánk során, vagy amit már eleve ne tudott volna az ember. Félreértés ne essék, ezzel nem azt mondom, hogy már nincs semmi új, amit tanulhatnék. Inkább az ellenkezőjét állítom, nagyon keveset tudok és rengeteget kell még tanulnom, de a meglévő tudásomat szívesen megosztom másokkal is, mert közben biztos vagyok, hogy rengeteget tanulhatok még. Sokat segítek másoknak, ha megkérnek rá, szívesen elmagyarázok egy-két dolgot. Találkoztam olyan emberekkel, akik még az egeret is alig tudták kezelni, ma pedig már elég jól eligazodnak az excel világában, illetve olyanokkal is, akik hiper-szuper makrókat írnak, de mégis tudtam nekik új dolgokat mutatni. Nyilván én is sokat lestem el és tanultam tőlük.

Mi a célom ezzel az oldallal?

Nagyon sok ember életébe volt, van vagy lesz olyan pillanat, mikor szembekerül olyan kérdéssel, ha máshol nem, egy állásinterjún, hogy ismeri-e a számítógépet, tudja-e használni. Sőt, egyre több helyen ugyanígy megkérdezik, használt-e már excel-t. Vezetői pályafutásom alatt több mint 1000 embert interjúztattam, és több százszor én is feltettem ezt a kérdést. Hölgyem, uram, ismeri az excelt? A válasz 95 százalékban igenlő volt. Eleinte megörültem ennek, hogy igen, ilyen emberre van szükségem. Mikor pedig megnéztem a munkaerő kölcsönző által elkészíttetett teszteket, melyek 80-90 százalékosak voltak, azt gondoltam, hogy a leendő kolléga tényleg tudja, mi fán terem a táblázatkezelő. Ekkor jön a következő kérdésem: milyen függvényeket ismer? Itt már egy kicsit akadozni kezd a társalgás. Talán annyi választ kapok, hogy egyszerűbb függvényeket ismer az illető, összeadás, kivonás, talán a SUM függvényt is, de mikor rákérdezek, hogy mi az a VLOOKUP vagy magyarul FKERES függvény, akkor már egyértelművé válik, hogy sajnos nem megfelelő a tudása. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy nem felel meg az illető egy állásinterjún, de ha egy hasonló képességekkel és tapasztalattal rendelkező másik jelölt is részt vesz az állásinterjún, és kapásból rávágja az alap függvényekre a választ, akkor azt hiszem mindenki számára egyértelművé válik, hogy ki lesz a nyertes. Tehát az egyik cél, hogy segítsek pár embernek azzal, hogy egy eszközt adjak a kezébe az állásinterjúkra, mely eszközzel nagyobb eséllyel indulhat a megpályázott munkáért.

Mi van akkor, ha nem egy új állásról beszélünk, hanem egy kinevezésről. Egy szinttel feljebb lép valaki, és az addigi munkája kibővül vagy megváltozik. El kell kezdeni riportokat, kimutatásokat gyártani. esetleg meg kell határozni különféle számokat, amiket papíron is meg lehet oldani, de szerintem mindenki örül annak, ha a napi rutin feladatok nem 2-3 órát vesznek igénybe, hanem 5-10 percet. Ezen kívül az sem mindegy, hogy milyen riportot küld valaki a felettesének. Egy kusza számok halmazát, vagy egy szépen rendezett, vizuálisan is megjelenített adatokat tartalmazó riportot. Ráadásul egy mindig határidőre készen lévő riport vagy számítás, ami nem megy a többi feladat kárára, mindig jó pontot jelent a főnök szemében. Többször láttam illetve mai napig találkozom olyan kollégákkal, akik napi szinten használják az excelt, de körülbelül az egytizedét használják ki az excel képességeinek. El kell készíteni egy riportot, de ismernek egyféle módszert és így több órájuk elmegy erre a teendőre, és még kávézni sincs idejük ez miatt :) , ahelyett, hogy használnának már meglévő függvényeket, amivel pillanatok alatt kinyernék a megfelelő számokat egy hatalmas adathalmazból. És még sorolhatnám tovább, hogy milyen előnyökkel jár a megfelelő táblázatkezelési ismeret a mindennapi munka során. Így azt hiszem, egyértelműen látható, hogy a másik célom támogatni a munkával rendelkező embereket, egyszerűbbé és kényelmesebbé tenni a napi feladatokat, így több időt lehet szánni egyéb munkára is (illetve a kávézásról ne felejtkezzünk meg).

Létezik egy harmadik csoport is, akinek nincs szüksége munkája során táblázatkezelő használatára, és még talán soha nem is gondolt arra, hogy igénybe vegyen egy ilyen programot. Azoknak üzenem, hogy otthon is lehet használni minden további nélkül excelt, ha más nem, akkor a háztartási költségvetés vezetésére, víz, villany és gáz értékek rögzítésére, nyomon követésére, barkácsolni vágyó apukák, anyukák anyagszámítás használatához, és még felsorolni is lehetetlenség, hogy mi minden másra. Itt mindenkinek a saját fantáziájára bízom, hogy mi mindenre lehet hasznos a mindennapi életben az excel. A harmadik cél, hogy bárkinek, akinek kérdése van vagy csak egyszerűen szeretne megismerkedni az excellel, annak megfelelő információkat és segítséget nyújtson ez az oldal.

Megjegyzések

  • Pali
    Válasz

    Szia!
    Szeretnék jelentkezni, tanulni!

    Üdv,
    Pali

    • Gabor

      Szia Pali,

      Semmi mást nem kell csinálnod, regisztrálod magad, és máris elkezdhetsz böngészni a leckék között.

      Ha bármi kérdésed van, emailben vagy a Skype-on keresztül elérsz.

      Üdv.: Gábor

  • tóth bernadett
    Válasz

    tanulni szeretnék

    • Gabor

      Kedves Bernadett,

      A tanulás a legjobban tőled függ, a maradék kicsi részt pedig tudom neked biztosítani, amennyiben segítségre van szükséged. Ha ez van, akkor írj nyugodtan, és elhárítunk minden akadályt ami a tanulásod útjában áll :)

      Üdv.: Gábor

  • Várhidiné Rita
    Válasz

    Kedves Gábor!
    Tetszett az oktató videód a pivot tábláról. Lenne egy kérdésem. A következő feladattal akadtak gondjaim:
    “Kimutatást szeretnénk készíteni az alábbi táblázat alapján. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy hányan értek el azonos osztályzatokat matematikából és közgazdaságtanból. Hova húzzuk az egyes mezőket, ha a matematika osztályzatelemeit egymás mellett szeretnénk látni?
    MEGJEGYZÉS A kimutatást az alapbeállítások szerint végezzük el, az értékmező összegzésének alapját nem állítjuk át.”
    A táblázat 4 oszlopos, elsőben a tanulói azonosítók, másodikban a matematika, harmadikban az informatika, negyedikben a közgazdaságtan jegyei láthatók. A jegyek szöveggel vannak megadva (jeles, jó stb.)
    Melyik mezőt hova húzzam? Hogyan mutathatom ki az azonosságokat?
    Segítséged előre is köszönöm!
    Várhidiné Rita

    • Gabor

      Kedves Rita,

      Ne haragudj a késedelmes válaszért, sajnos jelenleg külföldön tartózkodom és korlátozottak a lehetőségeim a netezésre. A táblázat a jelenlegi formájában nem alkalmas olyan kimutatás készítésére, amire használni szeretnétek. A következő oszlopok kellenek ehhez:

      Tanuló azonosító | Tantárgy | Osztályzat

      Ha ebben a formátumban van, akkor már meg lehet egyszerűen oldani a kimutatást. Nagyon fontos, hogy a fejléc soha sem tartalmaz információt. Ebben az esetben a matematika, informatika és közgazdaságtan egy információ, mégpedig a tantárgy neve. Az osztályzatok szintén információk. Ez alatt azt értem, hogy amikkel dolgozunk, összeadunk, összeszámolunk, tehát valamilyen műveletet végzünk, ne rakjuk fejlécbe. Egy nem túl okos hasonlattal élve, nem a pénzbe rakjuk a pénztárcát, hanem a pénztárcába a pénzt. Tehát minden adat amivel kapcsolatba kerülünk, van egy gyűjtőneve (a pénznek ugye a pénztárca a gyűjtője). Például a tanulók azonosítója teljesen megfelel a fejlécnek, de a matematika az már nem. Hisz az egy tantárgy. Tehát kell a tantárgy azonosító. Ugyanígy kell egy azonosító a jelesnek is. Ez pedig az osztályzat. Ha megvannak az azonosítók, akkor azokat berakva egy fejlécbe, ki lehet tölteni a táblát, és abból már el lehet készíteni a megfelelő kimutatást. Remélem nem voltam túl bonyolult :)

      Ha esetleg el tudnál küldeni egy példát, akkor többet is tudok segíteni.

      Üdv.: Gábor

  • Szilágyi Károly
    Válasz

    Kedves Gábor.

    Csináltam egy naptárt Excelben de megakadtam. A “feltételes formázás képlettel” formázást szeretném alkalmazni a Vasárnap és a Szombat megjelenítésére. ahol egy oszlopban van a dátum, Dátum formátumra formázva Pl. 2013.10.10 , megjelenítve csak a nap nevének rövidítése. H, K, stb.

    Tehát azt szeretném elérni, hogy a Vasárnap piros, míg a Szombat zöld színnel jelenjen meg, vagyis milyen képlettel oldhatom ezt meg?

    A választ előre is köszönöm: Üdv Károly

    • Gabor

      Kedves Károly,

      Ne haragudjon a kicsit kései válaszért, remélem még hasznát tudja venni. Elkészítettem a példát egy bejegyzésben, mert ott képeket is be tudtam szúrni a magyarázathoz, míg itt a hozzászólásban nem. A bejegyzés itt található.

      Amennyiben nem egyértelmű, keressen meg nyugodtan skype-on, vagy emailben.

      Üdv.: Gábor

  • nyiroolivia
    Válasz

    Kedves Gábor!

    Nagyon jó az oldal. Nagyon sokat segített!

    Köszönöm!

    • Gabor

      Örülök, hogy tetszik. Amennyiben további segítségre van szüksége, nyugodtan keressen.

      Üdv.: Gábor